وضعیت ایران قبل از ظهور و نقش آن در ظهور حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف چیست؟

با توجه به حوادث و شواهدی که در دنیا به وجود آمده، آیا می توان گفت که ظهور امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف نزدیک است؟

پاسخ:

با توجه به روایات می توان شرایط ایران را تا حدودی این گونه ترسیم کرد: دانش و معارف دین اسلام و مکتب تشیع، از ایران و قم، به جهانیان صادر می شود. لذا موقعیت علمی ایران ممتاز است و اصلی ترین مرکز دین اهل بیت علیهم السلام خواهد بود.

در روایتی از وجود مقدس امام صادق علیه السلام نقل شده است: به زودی، کوفه، از مؤمنان خالی می گردد و دانش مانند ماری که در سوراخش پنهان می شود، از آن شهر رخت برمی بندد؛ سپس علم در شهری به نام قم ظاهر می شود؛ آن شهر معدن علم و فضل می گردد (و از آنجا به سایر شهر ها پخش می شود) به گونه ای که در زمین جاهلی نسبت به دین باقی نمی ماند. حتی زنان در خانه ها.

گوشه ای از معجزات صاحب الزمان (عج) در هنگام ظهور - قدس آنلاین

این قضیه نزدیک ظهور قائم عجل اللّه تعالی فرجه الشریف واقع می شود.. .. علم، از قم به سایر شهر ها در شرق و غرب پخش می شود و حجت بر جهانیان تمام می شود به گونه ای که در تمام زمین، فردی پیدا نمی شود که دین و علم به او نرسیده باشد. بعد از آن قائم، قیام می کند و سبب انتقام خدا و غضب او بر بندگان(ظالم و معاند) می شود؛ زیرا، خداوند انتقام (و عذاب) بر بندگان را روا نمی دارد، مگر وقتی که حجت را انکار کنند (بحار الانوار، ج 57و60، ص213.) خیزش و جنبشی بزرگ برای دعوت مردم به طرف دین، در ایران روی می دهد.

از امام کاظم علیه السلام نقل شده است: مردی از اهل قم، مردم را به سوی حق دعوت می کند. گروهی، دور او اجتماع می کنند که مانند پاره های آهن اند و باد های تند(حوادث) نمی تواند آنها را از جای برکند. از جنگ خسته نمی شوند و کناره گیری نمی کنند و بر خدا توکل می کنند.

سر انجام، پیروزی برای متقین و پرهیزکاران است.(بحار، ج60، ص216، ح37.) احتمالاً این حرکت، همان حرکتی است که از امام محمدباقر علیه السلام نقل شده است: گویا می بینم گروهی از مشرق زمین خروج می کنند و طالب حق هستند، اما به آنان پاسخ داده نمی شود. مجدداً بر خواسته خود تأکید می کنند ولی جواب نمی شنوند.

نشانه های شگفت انگیز ظهور صاحب الزمان(امام زمان(ع) )

پس چون چنین دیدند، شمشیر ها را به دوش می کشند، در مقابل دشمن می ایستند تا حق به آنها داده می شود، اما این بار قبول نمی کنند بلکه قیام می کنند و نمی دهند آن را (پرچم قیام را) مگر به صاحب شما (اما زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف(. )بحار الانوار، ج52، ص243، ح116.) خروج سید حسنی و خراسانی که در روایات به آنها اشاره شده را، می توان در این باره دانست. بنابراین، موقعیت اجتماعی آن روز ایران حرکت به سوی حق طلبی و دعوت به آمادگی برای ظهور است. در بستر این جامعه نیز یاران حضرت شکل می گیرند. در حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده است: قم را قم نامیدند، چون اهل او، اجتماع می کنند با قائم آل محمد صلی اللّه علیه وآله وسلم و با او قیام می کنند و او را یاری می کنند. (بحار الانوار، ج 57و 60، ص216، ح38 ) در روایاتی که به نام یاران و شهر ها اشاره دارد، شهر های متعددی از ایران ذکر شده است. خلاصه آن که ایران، مرکز صدور دین و معارف اهل بیت علیهم السلام است و زمینه سازی برای ظهور می کند.

در برخی از روایات اهل بیت علیهم السلام به حضور فعال عجم در سپاه و ارتش مخصوص امام مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف اشاره شده است. البته مقصود از عجم ملت های غیر عرب است، ولی به احتمال زیاد بیشترین مصداق آن در عصر ظهور، ایرانیان خواهند بود به ویژه که مرکز ثقل شیعه در ایران است.

مجموعه روایات وارده در مورد ایرانیان نشان می دهد که این گروه زمینه سازان حکومت حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف در جهان هستند و بیشترین تأثیر را در روند استقرار حکومت آن خورشید عالم تاب دارند و در حقیقت حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف به همراه یاران از جمله ایرانیان با دشمنان به مبارزه برمی خیزند. اما با توجه به این که زمان ظهور مشخص نیست، زمان نشانه های مرتبط نزدیک به آن نیز مشخص نیست.

بنابراین، سخن گفتن از نزدیکی یا دوری آن، امری پسندیده نیست. البته عده ای با توجه به اوضاع و شرایط فعلی حاکم بر جهان، به این باور رسیده اند که دوره ای که در آن زندگی می کنیم همان دوره آخرالزمان است که در روایات به آن اشاره شده است؛ زیرا برای آخر الزمان نشانه هایی گفته شده، مانند گسترش فساد و تفسیر دین بر اساس هوا و هوس و.. . که این نشانه ها در دوره زمانی ما به وقوع پیوسته است.

لذا برخی احتمال داده اند که زمان کنونی، آخر الزمان است و ظهور نیز در این دوران محقق می شود. به علاوه، با وجود انقلاب اسلامی ایران و زنده شدن نام و یاد امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف، و معرفی ایشان به دنیا، آمادگی و اقبال مردم به پذیرش ایشان، بیشتر و امید به ظهور هم افزون تر شده است، به عبارت دیگر حرکت عمومی کشورها و جوامع به سمت وحدت و هم گرایی و توجه به تشکیلات بین المللی و اتحادیه های منطقه ای و فاصله گرفتن از جزء گرایی، ملت ها را به این نتیجه رسانده که برای آینده بهتر باید مرز ها را به حداقل رساند و جهان را دهکده ای کوچک دانست.

طبعاً، این پدیده نیاز به یک قانون عمومی و بین المللی را تشدید می کند. این رویداد، آمادگی مردم را برای پذیرش یک حاکمیت فراگیر، بیشتر کرده است. ظهور انقلاب اسلامی که منادی و معرف حقایق اسلام (در حد ممکن) بود، باعث توجه بیشتر جهانیان به اسلام شد و روحیه کفر ستیزی و مبارزه با ظلم در میان ملت ها، به ویژه مسلمانان بیشتر شده است؛ به گونه ای که اصول گرایی اسلامی، یکی از جریاناتی است که منافع غرب را به خطر انداخته است.

برخی از علما نیز معتقدند، همان گونه که غیبت دو مرحله ای بود و غیبت صغرا برای ایجاد آمادگی مردم برای ورود به غیبت کبرا لازم بود، ظهور نیز ممکن است دو مرحله ای باشد و با ظهور صغرا؟ که در انقلاب اسلامی ایران تجلی یافته؟

مردم با حقیقت قیام امام زمان علیه السلام آشنایی بیشتری پیدا کرده و برای ظهور اصلی و قیام جهانی حضرت آماده می شوند. به هر حال، ما در عین آن که باید امید به تعجیل در فرج داشته باشیم و آمادگی برای ظهور را در خود تقویت کنیم، ولی نباید فکر خود را متوجه اموری بکنیم که از محدوده علم ما فراتر است و راهی برای دسترسی به آن نداریم. لذا سخن از نزدیکی علایم، امری قابل قبول نیست.

منبع: مرکز تخصصی مهدویت